GŁÓWNA  ·  INFORMACJE i KONTAKT  ·  REGULAMIN  ·  KOMENTARZE   KOSZYK  ·  ZAMÓWIENIE  9 965 044/128 165
.:: SZUKAJ ::.
 
szukaj w opisach

» PROMOCJE !!!
» NOWOŚCI !!!

PROMOCJE (33)
 
PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)

TECHNIKA I MECHANIKA
Fotografia (54)
Mechanika (182)
Elektryka, Elektronika (364)
Architektura i budownictwo (195)
Technika (541)
Automatyka (65)
Wyd. przed 1950 r. (50)

NAUKI ŚCISŁE
Matematyka (236)
Chemia (206)
Fizyka (119)
Informatyka (84)
Astronomia (16)
Wyd. przed 1950 r. (39)

NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE
Pedagogika (205)
Psychologia (214)
Ekonomia i zarządzanie, prawo (279)
Polityka, politologia (73)
Sztuka i kultura (339)
Językoznawstwo, polonistyka (334)
Etnologia, antropologia (72)
Etyka (7)
Socjologia (69)
Filozofia (168)
Wyd. przed 1950 r. (52)

NAUKI PRZYRODNICZE
Biologia (210)
Geografia (36)
Geologia, geodezja (75)
Ekologia (52)
Rolnictwo, zootechnika (52)
Wyd. przed 1950 r. (44)

HISTORIA
Polski (748)
Powszechna (304)
Biografie, wspomnienia (602)
Wyd. przed 1950 (62)

LITERATURA POPULARNA
Proza i dramat polski (476)
Proza i dramat zagraniczny (628)
Książki wydane przed 1950 rokiem (426)
Fantastyka, Science-fiction (124)
Książki popularnonaukowe (255)
Horror (34)
Poezja (139)
Sagi (3)
Ezoteryka, UFO (112)
Poradniki (376)
Komiksy (25)
Erotyka (21)
Humor (18)
Audiobooki (1)

LITERATURA DLA DZIECI
Polska (154)
Zagranica (113)
Wyd. przed 1950 r. (3)

SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE
Słowniki (58)
Encyklopedie (9)
Wyd. przed 1950 r. (12)

KSIĄŻKI KULINARNE
Książki kulinarne (149)
Wyd. przed 1950 r. (2)

KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE
Wyd. przed 1950 rokiem (77)
Wyd. po 1950 roku (125)

RELIGIE, TEOLOGIA
Religie, teologia (1196)
Wyd. przed 1950 r. (86)

SPORT, TURYSTYKA, KRAJOZNAWSTWO (1)
Sport, turystyka (600)
Wyd. przed 1950 r. (8)

MUZYKA
Nuty, śpiewniki (76)
Pozostałe (49)
Wyd. przed 1950 r. (33)

MEDYCYNA, ZDROWIE
Medycyna, zdrowie (432)
Wyd. przed 1950 rokiem (21)

PODRĘCZNIKI
Do nauki języków (114)
Przedmioty podstawowe (28)
Przedmioty zawodowe (14)
Wyd. przed 1950 r. (6)

POZOSTAŁE
Albumy (136)
Czasopisma (63)
Mapy (10)
Stara reklama
Varia (3)
Autografy, dedykacje (11)



Postaw mi kawę na buycoffee.to





RODO polityka prywatności


Zamówienia można składać telefonicznie pod numerem 784 088 234. Zapraszamy!




KONTAKT Z NAMI Napisz do nas
784 088 234 Zadzwoń

Czynne od 9.00 - 19.00




udostępnij w serwisie facebook.com

Produkt: Epistemologia JAKO ODKRYCIE AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY Józef Bańka
Producent:
Kategoria: Filozofia
Cena brutto: 19,08 zł

ILOŚĆ:   


Opis: Próba neosemantyzacji klasycznej definicji prawdy w recentywizmie

UŚ 1990, str 244, stan db (podniszczona lekko okładka, przykurzona)

ISBN83-226-0307-x
Treść
WSTĘP
Część pierwsza
KLASYCZNA TEORIA POZNANIA A EPISTEMOLOGIA AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY (AKTUALNEJ PERSPEKTYWY ŚWIATA)
Rozdział I
KLASYCZNA TEORIA POZNANIA W ŚWIETLE WŁASNEJ HISTORII I JEJ WŁASNYCH ZASAD
Czy możliwa jest pewność w poznaniu prawdy?
Pojęcie prawdy i fałszu
O różnych stanach umysłu
Zagadnienie źródeł poznania
Świadomość jako źródło poznania
Zmysły zewnętrzne jako źródło poznania
Realizm naiwny i empiriokrytycyzm Avenariusa
Realizm transcendentalny i jego odmiany
Realizm prostomyślny a rzeczywiste istnienie świata
Praca umysłu jako źródło poznania
Kryterium prawdy
Potrzeba kryterium prawdy
Praktyka jako kryterium prawdy
Kryterium oczywistości i „zdrowego rozsądku"
Pragmatyzm, czyli prawda jako działanie
O prostomyślności jako rękojmi prawdy w nauce i filozofii
Rozdział II
ZDARZENIE A ZJAWISKO. STRUKTURA AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY (AKTUALNEJ PERSPEKTYWY ŚWIATA) .
Rozdział III
AKTUALNOŚĆ JAKO EPISTEMOLOGICZNIE DONIOSŁA WARTOŚĆ PRAWDY (CONCEPTUS ACTUALITER REM ADAEQUANS)
Opis zjawiska jako odwzorowanie rzeczy spostrzeganych w ich peryferiach bytowych i czasowych
Opis zdarzeń jako prawzorów (reprezentacji) zjawisk
Rozdział IV
PRZERWANIE CIĄGŁOŚCI MYŚLI NAUKOWEJ W FILOZOFII, CZYLI ZWROT W KLASYCZNEJ DEFINICJI PRAWDY OD ADAEQUATIO DO ADAEQUANS
Przechodzenie od nieciągłości myśli filozoficznej (nesció) do ciągłości myśli naukowej (scio)
Przechodzenie od ciągłości myśli naukowej (scio) do nieciągłości myśli filozoficznej
(nescio)
Rozdział V
EPISTEMOLOGIA RÓŻNICZKOWA AKTU POZNAWANIA. PARONTYZM AKTU POZNAWCZEGO JAKO ADEKWATNOŚĆ DO ZDARZENIA DANEGO W MOMENCIE BYTU
Wiedza (sicio) jako ciągłość myśli naukowej
Wiedza wiedzy (scio sciens) jako poznanie czystego zjawiska
Wiedza niewiedzy (scio nesciens) jako poznanie zdarzenia danego w zjawisku
Rozdział VI
EPISTEMOLOGIA RÓŻNICZKOWA AKTU POWĄTPIEWANIA. NIEWIEDZA
JAKO ŚWIAT
Niewiedza (nescio) jako nieciągłość myśli filozoficznej
Niewiedza wiedzy (nescio sciens) jako poznanie zjawiska danego w zdarzeniu
Niewiedza niewiedzy (nescio nesciens) jako poznanie momentu recentywistycznego czystego zdarzenia
Rozdział VII
EPISTEMOLOGIA RÓŻNICZKOWA POSTĘPU POZNAWCZEGO, CZYLI MIŁOŚĆ DO GEOMETRII, I POLE PRZEDMIOTOWE WYKREŚLONE INACZEJ .
Postęp od niewiedzy do wiedzy (od nescio do scio) jako przejście od metody recentywistycznej do fenomenologicznej
Postęp od niewiedzy wiedzy do wiedzy wiedzy (od nescio sciens do scio sciens) jako
przejście od zjawiska danego w zdarzeniu do poznania czystego zjawiska
Postęp od niewiedzy niewiedzy do wiedzy niewiedzy (od nescio nesciens do scio nesciens) jako przejście od poznania momentu recentywistycznego czystego zdarzenia do poznania zdarzenia danego w zjawisku
Rozdział VIII
FILOZOFIA A WIEDZOTWÓRCZE ZADANIA NAUKI. MIĘDZY PUSTĄ DE-
SYGNACJĄ SENSU A ODNIESIENIEM DO PRZEDMIOTU
Recens — opis momentu recentywistycznego jako wiedzotwórcze źródło nauki
Recens quo antę (peryontologia I) — wyjaśnianie przez przyczyny jako wiedzotwórcze zadanie nauki
Recens ad ąuem (peryontologia II) — przewidywanie skutków jako funkcja praktyki (techniki)
Część druga
EPISTEMOLOGIA AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY (ADAEQUANS) A PERYONTOLOGIA ZDARZEŃ
Rozdział I
MOMENT RECENTYWISTYCZNY (ADAEQUANS) JAKO DOWOLNA REPREZENTACJA ZJAWISKA
Rozdział II
OGRANICZENIE WYBORU MOMENTU RECENTYWISTYCZNEGO
Rozdział III
PRZEKRACZANIE MOMENTU RECENTYWISTYCŻNEGO W KIERUNKU JEGO PERYFERIÓW BYTOWYCH I CZASOWYCH
Rozdział IV
PODMIOT PROJEKCJI — CZŁOWIEK JEDNOPOJAWIENIOWY, CZYLI ŻYCIE LUDZKOŚCI JAKO PRZEŻYCIE POJEDYNCZEJ WYOBRAŹNI
Kategoria człowieka jednopojawieniowego historycznego
Kategoria człowieka jednopojawieniowego teraźniejszego
Rozdział Y
PRZEDMIOT IDENTYFIKACJI — CZŁOWIEK WIELOPOJAWIENIOWY, CZYLI
ŻYCIOWE ZADANIE SFORMUŁOWANE PRZEZ EPOKĘ
Rozdział VI
MECHANIZM IDENTYFIKACJI KULTUROWEJ JAKO ZAGADKA PRZETRWANIA ARCHETYPÓW KULTURY
Kategoria „tutaj-teraz-bycia"
Kategoria „nie-tutaj-teraz-bycia"
Rozdział VII
REDEFINICJA MECHANIZMU IDENTYFIKACJI KULTUROWEJ. ADAEQUANS JAKO KOMPONENTA ANTROPOLOGICZNA ZDARZEŃ
Przeszłość jako identyfikacja kulturowa w kierunku „nie-tutaj-teraz-bycia" I
Przyszłość jako identyfikacja kulturowa w kierunku „nie-tutaj-teraz-bycia" II
Rozdział VIII
SELEKTYWNE DZIAŁANIE MECHANIZMU IDENTYFIKACJI KULTUROWEJ .
Rozdział IX
MUTACJA KULTUROWA, CZYLI MUTASYNTEZA I MUTANTNA FORMA CZASU
Rozdział X
MUTACJA KULTUROWA A MUTACJA EPISTEMOLOGICZNA. EPISTEMOLOGIA NIERÓWNOWAGOWA
Rozdział XI
AKT TWÓRCZY: WIDZENIA ŚWIATA
Część trzecia
INSCENIZACJE EPISTEMOLOGICZNE
MIEJSC NIEDOMKNIĘTYCH W RZECZYWISTOŚCI
Rozdział I
JAK WYPEŁNIĆ MIEJSCA NIEDOMKNIĘTE BYTU (LOCUS), CZYLI NATURA INSCENIZATU KULTURY
Rozdział II
KULTURY ZMUTOWANE PRZEZ PRZESZŁOŚĆ: ANTROPOLOGIA RÓŻNICZKOWA I
Historia jako dolny horyzont teraźniejszości otwarty epistemologicznie na poznawanie
Historia jako dolny horyzont teraźniejszości zamknięty ontologicznie na stawanie się
Rozdział III
KULTURY ZMUTOWANE PRZEZ PRZYSZŁOŚĆ: ANTROPOLOGIA RÓŻNICZKOWA II
Przyszłość jako górny horyzont teraźniejszości otwarty ontologicznie na stawanie się
Przyszłość jako górny horyzont teraźniejszości zamknięty epistemologicznie na poznawanie
Rozdział IV
KULTURY ZMUTOWANE PRZEZ TERAŹNIEJSZOŚĆ: ANTROPOLOGIA RÓŻNICZKOWA III
Teraźniejszość jako ontologiczna otwartość na stawanie się
Teraźniejszość jako stała możliwość bytu
Teraźniejszość jako stały byt możliwości
Teraźniejszość jako epistemologiczna otwartość na poznawanie
Teraźniejszość jako stała możliwość poznania
Teraźniejszość jako stałe poznawanie możliwości
Rozdział V
PROCESY ZACHODZĄCE W OBRĘBIE „TUTAJ-TERAZ-BYCIA" . . . . .
Rozdział VI
PROCESY ZACHODZĄCE W OBRĘBIE „NIE-TUTAJ-TERAZ-BYCIA"
Rozdział VII
KATEGORIE THYMOS I PHRONESIS A ZAŚWIAT: TEORIA „ŁUKU EPISTEMOLOGICZNEGO" .
Rozdział VIII
EUTYFRONIKA — SYNTEZA SFERY THYMOS ZE SFERĄ PHRONESIS
Część czwarta
INTERPRETACJE PIONOWE I POZIOME
MOMENTU RECENTYWISTYCZNEGO PRAWDY
Rozdział I
INTERPRETACJE PIONOWE MECHANIZMU IDENTYFIKACJI KULTUROWEJ: WZORZEC „MOMENTÓW PRZESUNIĘTYCH"
Rozdział II
INTERPRETACJE POZIOME MECHANIZMU IDENTYFIKACJI KULTUROWEJ: WZORZEC „MOMENTÓW ROZMYTYCH" .
Rozdział III
UCIECZKA OD TERAŹNIEJSZOŚCI. MORALNE ODWRÓCENIE SIĘ OD WSPÓŁCZESNOŚCI
Rozdział IV
PARMENIDIAŃSKA „NYNTEZA", CZYLI „WIELKA NINIEJSZOŚĆ"
Rozdział V
FAKTY-ZDARZENIA JAKO WYRAZ SENSU I FAKTY-ZJAWISKA JAKO
PRZEDMIOT MIARY: RECENTYWIZM UNIWERSALNY I RECENTYWIZM
TRANSCENDENTALNY
Część piąta
DYREKTYWY PRAKTYCZNE WYNIKAJĄCE Z ODKRYCIA
AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY (AKTUALNEJ PERSPEKTYWY ŚWIATA)
Rozdział I
INSCENIZATOR LUDZKI, CZYLI MISĘ EN SCENĘ JEDNOSTKI
Inscenizator ludzki jako przedmiot oceny
Fakty-zjawiska jako przedmiot oceny
Rozdział II
KRYTERIA OCENY: ŚWIAT JAKO MYŚLENIE FILOZOFICZNE I ZAŚWIAT JAKO MYŚLENIE MEDYTATYWNE
Myślenie filozoficzne a formułowanie kryteriów oceny inscenizatorów ludzkich
Myślenie medytatywne a formułowanie kryteriów oceny faktów-zjawisk
Rozdział III
INSCENIZACJE EPISTEMOLOGICZNE A RZECZYWISTOŚĆ 1NSCENIZATORA
„Ja" poznające jako dążenie do pokrycia się z prawdą
„Ja" egzystujące jako wieczna nietylkodlamoli mutacja „teraz"
Różnice w procesie weryfikacji ,ja" poznające


Epistemologia JAKO ODKRYCIE AKTUALNEGO MOMENTU PRAWDY   Józef Bańka

załóż swój sklep internetowy
www.abc24.pl
Promocje | Darmowe Forum | Sklepy | Randki | Opinie, Testy, Oceny